poznan-glowny-2
  • Poznań

  • Możliwość komentowania Dworzec PKP w Poznaniu została wyłączona

W Poznaniu w ostatnim czasie miała miejsce duża inwestycja. Wybudowano nowy dworzec PKP i PKS, które znajdują się w jednym miejscu. Przez wiele osób, nie tylko Poznaniaków, ten moment był od dawna wyczekiwany.

Położenie

Nowy dworzec w Poznaniu “Poznań Główny” , znajduje się na Łazarzu, pomiędzy ulicami: Głogowską, Zachodnią, Mostem Dworcowym, Spichrzową i Przemysłową.

Początki i plany

Pewnym bodźcem do podjęcia budowy nowego dworca było EURO 2012, organizowane m.in. w Poznaniu. W związku z tym, w 2009 roku PKP S.A. podpisało umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w planach miało kosztować 160 mln euro. Obiekt miał zawierać: dworzec PKP i  PKS, parking mieszczący 1 500 samochodów i centrum handlowe. Obiekt miał łączyć się z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi oraz Poznańskim Szybkim Tramwajem.

Otwarcie

Otwarcie nowego dworca PKP miało miejsce 29 maja 2012 roku. Uroczystego otwarcia dokonał tego dnia prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski.

Dane dotyczące dworca PKP

Całość budynku, na którego powierzchnię składa się dworzec PKP wynosi 7 000 metrów kwadratowych. Znajduje się nad peronami 1, 2, 3 równolegle do Mostu Dworcowego. Dokładny adres to: ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań.

Dworzec otwarty jest całodobowo. W wyznaczonych miejscach istnieje możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI). W godzinach od 6:00 do 21:30 do dyspozycji podróżnych są również kawiarnie, cukiernie, drogeria, w których można nabyć artykuły spożywcze, prasę, książki, kosmetyki. Dla osób z brakiem gotówki lub polskiej waluty dostępne są kantory i bankomaty. Toalety za drobną opłatą, czynne są całą dobę.

Oprócz kas, w których można kupić bilety, przez całą dobę czynne są samoobsługowe biletomaty. Można nabyć bilety takich przewoźników jak: Koleje Wielkopolskie, Przewozy Regionalne, PKP Intercity.

Komunikacja z dworcem

Do lub z dworca można dotrzeć tramwajem, autobusem taksówki lub rzecz jasna samochodem.

Biorąc pod uwagę tramwaje, blisko dworca znjadują się następujące przystanki: Most Dworcowy, Dworzec Zachodni, Bałtyk, Rondo Kaponiera, Niedziałkowskiego, Niezłomnych. Autobusy dojeżdżają na plac Dworcowy, tuż przy pierwszym peronie. Postój taksówek rozciąga się od Mostu Dworcowego do Dworca Letniego. Przy dworcu znajduje się również parking.

Stacje w Poznaniu

Poznań Główny to nie jedyna stacja z przystankiem osobowym w Poznaniu. Oprócz niego są jeszcze takie stacje: Poznań Antoninek (tylko przystanek), Poznań Garbary, Poznań Wschód, Poznań Górczyn, Poznań Krzesiny, Poznań Starołęka, Poznań Wola, Poznań Dębiec (tylko przystanek), Poznań Dębina (tylko przystanek), Poznań Junikowo (tylko przystanek), Poznań Karolin (tylko przystanek), Poznań Strzeszyn (tylko przystanek). A Poznań Franowo, to wyłącznie stacja towarowa.

Stary dworzec

Nowy budynek dworca zastąpił stary dworzec PKP. Jednak oprócz tych dwóch istnieją jeszcze Dworzec Letni i Dworzec Zachodni.

Stary budynek dworca oficjalnie otwarto w 1879 roku, 16 listopada. Prace wykończeniowe trwały jeszcze do 1906 roku. Dworzec składał się z centralnego skrzydła północnego, w którym znajdował się hol. Od strony południowej były zgrupowane skrzydła, które oddzielały dwa wewnętrzne dziedzińce. Dworzec położony jest centralnie pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią torów z peronami. Elewacje dworca wyłożone były czerwoną cegłą licówką. Stary dworzec był typem dworca przejazdowego.

W 1929 roku odbył się remont dworca. Natomiast rozbudowa miała miejsce w czasie hitlerowskiej okupacji. Dobudowano wtedy południową obwodnicę dworca (Górczyn – Dębiec – Starołęka – Franowo – Swarzędz). Niestety w 1945 roku, w czasie bitwy o Poznań dworzec zbombardowano. Jednak już rok później postanowiono odbudować obiekt. Dworzec uległ przeobrażeniu, jeśli chodzi o zewnętrzną fasadę. Przybrał formę klasycystyczną. Nieco później, w czasie przebudowy, budynek zyskał cechy modernistyczne. 25 października 2013 wraz z otwarciem galerii handlowej Poznań City Center, budynek starego dworca został zamknięty.

W najbliższych latach obiekt będzie przebudowywany. Ma w nim powstać hotel dla turystów, kładka pozwalająca na sprawne przemieszczanie się z nowego dworca na perony 4, 5, 6. Teren przed budynkiem ma zostać zagospodarowany terenami zielonymi oraz fontanną. Oficjalnie nie ma jeszcze potwierdzonych informacji co do ostatecznego kształtu przebudowy.

Dworzec letni

Jednym z budynków stacji Poznań Główny jest Dworzec Letni. Obiekt został wzniesiony w 1902 roku dla Wilhelma II. Wybudowanie dworca było w zamyśle panujących władz, pierwszym krokiem do stworzenia jednej ze stolic cesarskich Rzeszy.

Aktualnie dworzec jest po remoncie, który przeszedł w 2010-11 roku. Koszty zostały pokryte ze środków budżetu państwa i PKP S.A., które jest właścicielem budynku. Remont został przeprowadzony bardzo starannie. Przywrócono ówczesną formą dachu i architektoniczne detale. Wewnątrz znajduje się oryginalny, kryształowy żyrandol, który jest autentycznym eksponatem z czasów Wilhelma II.

Wewnątrz budynku urzęduje spółka Koleje Wielkopolskie, która obsługuje kasy biletowe swoich linii oraz Biuro Obsługi Klienta.

Dworzec Letni nie ma jeszcze swojego imienia. Wiele jednak osób oponuje za tym, aby ze względów historycznych patronem tego miejsca został Ignacy Jan Paderewski.

Dworzec Zachodni

Obecnie wyglądający Dworzec Zachodni zaczęto budować w 1927 roku, w związku z nadchodzącą Powszechną Wystawą Krajową. Wcześniej w tym samym miejscu, od 1904 roku stał inny budynek, nazywany Dworcem Łazarskim.

W 1978 roku budynek projektu Władsława Czarneckiego został uznany za zabytek. W następnych latach, kiedy dworzec nie wyglądał tak, jak w czasach świetności, postanowiono go odnowić. Prace remontowe trwały w latach 1992 – 1996.

Połączenia

Do Poznania można dotrzeć koleją naprawdę z dalekich zakątków, nie tylko Polski, ale i świata. W większości dalekich podróży będzie przejazd z przesiadkami, jak np. do Szwajcarii, do Bazylei, albo do Moskwy. Wybrane połączenia można w łatwy sposób sprawdzić za pomocą strony internetowej PKP http://www.rozklad-pkp.pl/bin/query.exe/pn.

Na nowym dworcu widnieją wielkie tablice z przyjazdami i odjazdami pociągów. Nawet na peronach znajdują się mniejsze, nowoczesne tablice tego typu. Podróżujący nie powinni mieć problemu ze znalezieniem peronu, gdyż dworzec jest dobrze oznakowany.

Budowla pomimo nowoczesności nie przypadła do gustu wielu osobom, które w prześmiewczy sposób różnie nazywają ten obiekt. Jedni mówią, ze to “chlebak”, inni “walec”… Wielu zarzuca, ze budynek jest niefunkcjonalny, w przeciwieństwie do starego obiektu. Warto jednak samemu przekonać się jakie wrażenie sprawia nowy dworzec.


Comments are closed.