bus-2
  • Poznań

  • Możliwość komentowania Dworzec PKS w Poznaniu została wyłączona

Poznań to istna komunikacyjna aglomeracja. Świetnie skomunikowane miasto, któremu czasami doskwierają prace drogowe. Ale to wszystko dla ulepszenia przemieszczania się podróżujących.

Lotnisko dla przemieszczających się dalej, tramwaje, taksówki i autobusy dla podróżujących po mieście i okolicach, wypożyczalnie samochodów dla biznesmenów, menadżerów i firm, ale także dla osób fizycznych. Dla każdego coś dobrego.

Skupmy się jednak w dzisiejszym wpisie na autobusach, dokładnie dworcu PKS. Niedawno odbyło się oficjalne otwarcie nowego dworca w Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym. Teraz zarówno dworzec PKS, jak i PKP znajdują się w jednym miejscu, na co wiele osób od dawna czekało.

Stary dworzec

Przybliżmy jednak najpierw historię dawnego dworca PKS. Pierwszy z pierwszych budynków dworca powstał w 1932 roku. Właścicielem obiektu była wtedy ówczesna Spółdzielnia Autobusowa. Czas II wojny światowej nie należał do najlepszych dla tego budynku, ponieważ został on doszczętnie spalony. Straszliwa wojna nie zniechęciła mieszkańców do jego odbudowy. Już u schyłku światowego konfliktu, jesienią przystąpiono do odgruzowywana i odbudowy dworca.

Prawnie PKS usamodzielniono w styczniu 1946 roku na mocy Dekretu z dnia 8 stycznia 1946 roku o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 4 z dnia 13.02.1946r.) wydanego na podstawie ustawy z dnia 03.01.1945r. o trybie wydawania dekretów z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr 1, poz. 1.). W następnym kroku stworzono  Przedsiębiorstwo PKS. Jego dyrekcja mieściła się w Warszawie. Dodatkowo istniało czternaście oddziałów wojewódzkich, które powstały na miejscu wcześniejszych baz wojewódzkich PKS. Oddział dziesiąty z ośmioma stacjami mieścił się w Poznaniu, z czego siedem stacji znajdowało się w terenie, a tylko jedna dokładnie mieściła się w Poznaniu.

Odbudowa przedwojennego dworca

W 1946 roku, dokładnie 1 czerwca otwarto dworzec ponownie. Obiekt prężnie się rozwijał. W niedługim czasie zaczęły również funkcjonować warsztaty z najlepszymi mechanikami, którzy naprawiali autobusy. Świetność dworca nie ustawała. Rozbudowano go o kolejny budynek, który funkcjonował do niedawna, zanim przeniesiono PKS do zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

Przez spory okres czasu, zarówno przedwojenny budynek, jak i powojenny działały jednocześnie. Pasażerowie mogli korzystać z obu budynków. Jednak podczas przebudowy sąsiadującego skrzyżowania, kilkadziesiąt lat temu, postanowiono zburzyć starą budowlę.

Miasto Poznań właścicielem PKS w Poznaniu

W 2010 roku na wniosek Prezydenta Miasta Poznania przeprowadzono komunalizację spółki, która doprowadziła do przejęcia PKS Poznań S.A. przez miasto Poznań.

Zmiana siedziby dworca PKS

22 listopada 2013 roku był ostatnim dniem funkcjonowania dworca w starym miejscu. Tuż po północy, 23 listopada odprawa pasażerów odbywała się w nowym miejscu, oddalonym o kilkaset metrów na zachód, w Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym, na Dworcu Autobusowym w Poznań Główny.

Ostateczne prace przeprowadzkowe rozpoczęto 22 listopada o godzinie 21, kiedy to zaczęto demontować tablice z nazwą dworca. O godzinie 22:50 z placu dworca wyjechał ostatni autobus. Natomiast pierwszy w nowym dworcu pojawił się ok. godziny 23:55 i odjechał 10 minut po północy. Pierwszy kurs z nowego miejsca miał kierunek do Katowic.

Podczas pierwszego dnia urzędowania nowego dworca PKS, Zarząd Spółki przygotował dla podróżnych oficjalne otwarcie, podczas którego był również obecny Ryszard Grobelny, Prezydent Poznania.

Informacje dla podróżnych

Dworzec otwarty jest przez całą dobę,, siedem dni w tygodniu. Ale jeśli ktoś zamierza kupić bilet, powinien wiedzieć, że kasy biletowe są czynne od godziny 6:00 do 20:00, od poniedziałku do soboty, a w święta oraz niedziele, od godziny 8:00 do 20:00. W razie pytań można skorzystać z Centrum Informacji Pasażerskiej, które jest czynne od poniedziałku do soboty w godzinach od 8:00 do 19:00 i w niedziele oraz święta w godzinach od 10:00 do 19:00.

Osoby zainteresowane wynajmem autobusów na wycieczki krajowe lub zagraniczne lub zakupem wycieczki, mogą skorzystać z usług znajdującego się na dworcu Biura Turystycznego i firmy Wynajmującej Autobusy.

Co ze starym dworcem?

Aktualnie nie wiadomo co powstanie na miejscu starego dworca. Prawdopodobnie ma zostać sprzedany. Wartość tych 3 ha może przekroczyć nawet 100 mln złotych. Nieoficjalnie mówi się o budowie trzech wieżowców, z których jeden ma mieć ponad 110 metrów wysokości.

Nowy dworzec

Wiele osób chwali sobie położenie nowego dworca PKS w tym samym miejscu co dworzec PKP. Oprócz tego do dyspozycji podróżujących jest również Galeria Poznań City Center, w której znajduję się mnóstwo sklepów odzieżowych, prasa, różne gadżety np. w empiku. Do dyspozycji są także jadłodajnie, np. McDonalds, Burger King itp. Wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie domowej Poznań City Center.

Formalnie dworzec PKS jest dzierżawiony od właścicieli Poznań City Center. W przyszłości jednak PKS Poznań chce wykupić terminal na własność.

Na dworcu znajduje się 19 stanowisk dla autobusów. Kierowcy bardzo sobie chwalą nowe odprawy, pasażerowie także wykazują zadowolenie, ale nie wszyscy o czym później. Podczas niepogody nie ma obaw o deszcz,ponieważ perony są zadaszone. W czasie upałów działa klimatyzacja.

Mankamenty nowego dworca PKS

Wśród wielu zalet jakimi dysponuje nowy dworzec PKS, pasażerowie zauważają sporo niedociągnieć ze strony projektanta, który wg opinii wielu podróżujących, pomyślał raczej o osobach robiących zakupy, aniżeli podróżnych.

Podróżni pytają dlaczego na dworcu PKS nie ma kantora wymiany walut. Ryszard Grobelny – prezydent Poznania, zauważa, że Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powinno zawierać w części PKS tablicę z przyjazdami i odjazdami pociągów i na odwrót na dworcu PKP.

Wiele osób zarzuca także, że zapomniano o podróżujących rodzinach z dziećmi, lub podróżujących z ciężkimi bagażami. W związku z czym przynajmniej jedna jadłodajnia powinna być do dyspozycji na dole.

Nagłośnienie choć jedno z nowocześniejszych, nie dociera do kazdego zakątka dworca PKS, żalą się podróżni.

Mnóstwo kas co jest zaletą, ale kosztem miejsc do siedzenia. Przez co trzeba siedzieć na parapetach, skarżą się podróżni.

Inni wytykają brak zadaszenia dla wsiadających do autobusów. Uściślając autobus stoi pod wiatą, kiedy pasażerowie wsiadają. Jednak wiata jest tak skonstruowana, że akurat osłania autobus.

Pomimo wielu wad wytykanych przez podróżnych, wiele osób zgodnie twierdzi, że nowy dworzec jest ładny, wygląda estetycznie i jego lokalizacja jest dużym plusem.

Każdy ma swoje zdanie, dlatego warto wyrobić sobie swoje na temat nowego dworca PKS, po prostu odwiedzając go.


Comments are closed.